De godin Pachet, Tempel van Horus in Edfoe, foto: J.BaardemansPachet staat bekend als een tamelijk wrede leeuwengodin. Zij wordt beschreven in de sarcofaagteksten uit het Middenrijk als een 'nachtelijke jager met scherpe klauwen'.

Het woord 'pachet' betekent 'zij die krabt'. De godin wordt gerekend tot de andere gewelddadige leeuwengodinnen, zoals Sachmet en Bastet. Hoewel aan Bastet een wat vriendelijker karakter werd toegekend werden de leeuwengodinnen geacht vijanden angst in te boezemen. Men noemde Pachet ook wel de 'godin die de monding van de wadi beschermt' . Waarschijnlijk verwijst dit naar de leefomgeving van de leeuwen in de buurt van waterrijke gebieden aan de rand van de woestijn.
Pachet werd geassocieerd met een vorm van de god Horus, die haar partner was. Daarnaast werd zij vereenzelvigd met diverse andere godinnen zoals Weret Hekoe, Sachmet en Isis. De Grieken stelden Pachet als jaagster gelijk met hun eigen godin van de jacht Artemis.

Veel zien we Pachet niet afgebeeld in de Egyptische kunst, maar de meeste gebruikelijk vorm waarop zij wordt weergegeven is als een vrouw met een leeuwinnenkop. Behalve met Bastet en Sachmet wordt zij ook nog met Hathor geassocieerd. Zij draagt daardoor als zonnegodin de gouden schijf als onderdeel van haar kroon.
Er zijn geen speciale iconografische attributen van haar. Toch worden de afbeeldingen op amuletten die een dreigende leeuwgodin laten zien, ten overstaande van liggende gevangenen, meestal gezien als een representatie van Pachet. De amuletten werden door de bevolking gedragen. Er werd een beschermende functie aan toegekend en waren belangrijk in relatie tot de vruchtbaarheid.

De omgeving van Beni Hasan in Midden Egypte vormde de hoofdcultus van Pachet. De Speos Artemidos, ook wel Stabi Antar genoemd, is een heiligdom dat is gewijd aan de godin. Deze rotstempel werd in de 18e dynastie door Hatsjepsoet gebouwd aan de oostkant van de Nijl en bevat een inscriptie ter verheerlijking van haarzelf. Hierin staat de onderdrukking van Egypte door de Hyksos beschreven en de herstelwerkzaamheden die Hatsjepsoet heeft verricht. Achter in de tempel bevindt zich een lege nis. Aan de linkerkant daarvan ziet men een reliëf waarop de godin Pachet staat afgebeeld.
Mogelijk dat de cultus rondom Pachet verder terug gaat dan het Middenrijk, maar de inscripties zijn uit de tijd van Hatsjepsoet. Men veronderstelt dat Hatsjepsoet, samen met haar dochter Neferoera, mogelijk ook de bouwers zijn van een wat kleinere tempel iets oostelijker van de Speos Artemidos. Het is de Speos Batn el-Bakarah die ook aan Pachet is opgedragen. Dit tempeltje werd door diverse farao's beschadigd maar is tijdens de regering van Alexander II hersteld en opnieuw gedecoreerd.

In de omgeving van de Speos Artemidos is verder een enorm kerkhof gevonden vol met gemummificeerde, heilige katten. Zij zijn opgedragen aan de godin Pachet. De katten werden van heinde en ver hier naartoe gebracht en in groten getale gedood om als offergaven te kunnen dienen. Volgens de rituelen van de cultus werden zij gemummificeerd en ceremonieel begraven. Het staat vast dat de meeste kattenmummies die hier zijn begraven dateren uit de Late Tijd.

© 2012 Joke Baardemans
Bron: The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt, R.H. Wilkinson; Het Oude Egypte in woord en beeld, T. Wilkinson