
Dat Klimt kunsthistorisch beïnvloed was door veel stijlen en ook terugviel op andere culturen is duidelijk te zien in een tweetal schilderingen in de centrale trappengalerij van het Kunsthistorisch Museum in Wenen. Deze zijn beiden gelinkt aan voorwerpen, afbeeldingen en teksten uit het oude Egypte. De schilderwerken zijn onderdeel van maar liefst veertig monumentale werken, waarbij de kunstenaars een representatieve weergave moesten geven van de diverse kunsthistorische ontwikkelingen gedurende de geschiedenis. Klimt nam 13 van deze werken voor zijn rekening, waaronder de 2 die zijn gerelateerd aan de kunst uit het oude Egypte.
In Egyptian Art l is een naakte dame met juwelen te zien, een combinatie van diverse oud-Egyptische objecten, symbolen en hiërogliefen. Zo zien we de godin Nechbet boven haar hoofd afgebeeld. De dame draagt tevens een anch-teken. In de andere hand houdt zij een onduidelijk object vast dat doet denken aan een sistrum. Ze draagt diverse sieraden. De ideeën voor al deze voorwerpen zijn afkomstig uit bronnen die nauwkeurig zijn onderzocht. Dat laatste geldt ook voor de hiërogliefen en figuren die op de wand naast haar staan afgebeeld. Het blijken elementen uit diverse graven en het dodenboek te zijn. De man met de witte jurk is een illustratie uit het dodenboek (hoofdstuk 125) van Hunefer, een ambtenaar uit het oude Egypte. Daaronder staat een dame afgebeeld die de been van haar man omvat. Het is een scene uit de mastaba van Ti in Sakkara, eveneens een ambtenaar. De resterende scenes bij de dame, waarbij diverse godheden worden getoond, zijn te zien in het heiligdom van de halfbroer en opvolger van Alexander de Grote in Karnak. De hiërogliefen bij de afbeeldingen blijken maar deels overeen te stemmen met de betreffende afbeeldingen en originele teksten. Maar ook die heeft men kunnen traceren en hebben er grondige studies plaatsgevonden naar de herkomst.

Klimt heeft voor al deze afbeeldingen en teksten inspiratie ontleend aan de platen uit Album du musée de Boulaq.15 van Mariette en de boeken Monuments de l’Egypte van J. F. Champollion en Monumenti dell’ Egitto van Ippolito Rosellini.
Uit beide schilderwerken blijkt dat de kunstenaar de diepere achtergrond van de Egyptische religie, de rol en betekenis van het leven, de dood en wedergeboorte goed heeft ingeschat. Dat de Egyptische kunst ook invloed heeft gehad op ander werk van Klimt, wordt door diverse kunstexperts beaamd.

Kortom, hoewel het slechts gissen blijft naar de diepere duiding van Klimt's kunstwerken, kunnen we er in ieder geval een boom over opzetten!
Vergeet niet op de plaatjes te klikken om de diverse onderdelen beter te zien!
© Joke Baardemans 2025
Bronnen: H. Abraham, Die Zwickel - und Interkolumnienbilder
im Stiegenhaus des KHM; O. Rychlik, Gustav Klimt, Franz Matsch und Ernst Klimt im Kunsthistorischen Museum, Gustav Klimt and Egyptian Art. Ernst Czerny, The Paintings in the staricase of the KHM and their prototypes; L. Zasbo, Decoding Klimt's Tree of Life