shabtisZahed is een kunstenaar uit Engeland en komt oorspronkelijk uit Aleppo, Syrië.

Hij is in het bijzonder geïnteresseerd in zowel geschiedenis alsook in kunst en heeft in Engeland diverse studies gedaan waaronder filosofie. De thesis die hij schreef luidt: Egyptian Faience; Ancient Making Methods and Consideration of Technical Challenges in Sculptural Practice. Het is daarom niet verwonderlijk dat zijn sculpturen worden beïnvloed door archeologie en mythologie. Hij heeft op diverse archeologische sites in het Midden Oosten gewerkt en heeft zich toegelegd op keramiek en glas. Het bestuderen Eva Zahed Taj Eddinvan oude keramische en glazen voorwerpen die zo uit de grond kwamen intrigeerde hem en na verloop van tijd ontstond het idee om iets met vergelijkbaar materiaal te doen. Hij wil de sublieme eenvoud en natuurlijke eigenschappen van het materiaal opnieuw tot leven brengen in zijn eigen werk. Als vanzelfsprekend neemt hij hiervoor klei als basis en creëert keramische figuren die hij afwerkt met specifieke texturen en patina. Het verweerde uiterlijk van sommige kunstwerken brengt hij tot stand door het gebruik van oxiden en het kunstzinnig gebruik van glas. Zijn creaties krijgen hierdoor haast iets bovenmenselijks, iets mythisch.

shabti jpg lZahed is geïnspireerd door de uitgebreide collectie van Egyptische shabti-figuurtjes in het Manchester Museum. Deze figuurtjes werden in groten getale in graven geplaatst. Zij stelden bedienden voor en hadden de taak om in het hiernamaals werk te verrichten voor de overledene. Zahed creëerde al eerder 99 van dergelijke keramische figuurtjes maar exposeert nu een veelvoud hiervan in het Manchester Museum. Tot eind juni (2017) is zijn werk aldaar te bezichtigen. Onder de naam ‘Nu’ neemt zijn werk een onverwachte en bijzondere wending: hij verbindt de oude wereld met de hedendaagse en focust in zijn werk op de ervaringen van migranten die in bootjes over zee naar een nieuw bestaan zoeken en zo een andere richting aan hun leven proberen te geven. Zoals hij zelf stelt: They are taking a new journey into time and space; suspended between the past and the present, searching for a new truth, different from the one they were made for.

Het is een nieuwe reis in de tijd waarbij de bezoekers uitgenodigd worden na te denken over oude en hedendaagse menselijke kwesties, waarbij overtuigingen en acties kunnen leiden tot het verkennen en ontdekken van nieuwe wegen. Het Manchester Museum heeft de sculpturen aangevuld met meer dan 250 oude shabti’s waarvan sommige nog nooit zijn geëxposeerd, waardoor het geheel nog meer zeggingskracht krijgt. Een bijzondere bijdrage aan het huidige, politieke debat rond migratie!

shabticontent

http://www.zahedtajeddin.com/acrobats

© Joke Baardemans 2017